Kay Bojesen – kunstindustriens pioner og legebarn

Kay Bojesen, som blev født i 1886, var lærling hos Georg Jensen, hvor han sluttede 24 år gammel i 1910. Efter et par år i Tyskland og Frankrig begyndte han at arbejde som sølvsmed i København. Det skulle dog snart vise sig, at han var alt for nysgerrig til at blive indenfor de ædle metaller i sine produktioner. Han begyndte at arbejde med materialer som stål og bambus og opdagede siden hen i 1930’erne, at der var et særligt liv i bøgetræ, som var velegnet til industriel behandling og formgivning.
Formgiverens produktion er omfattende og tæller bl.a. legetøj, sølvarbejder, træarbejde, bestik i stål og trædukker.

Et medfødt instinkt for enkelthed, naturlighed og klarhed i linien kendetegner hans produktioner, og han arbejdede ud fra den inspiration, livet bragte ham. I forhold til formgivningens kunst så han store fordele i sin håndværksmæssige uddannelse og baggrund, og han beskriver det selv således:
"Selv om et gammelt ordsprog siger, at for megen fagkundskab virker fordummende, vil jeg som håndværker hævde, at det at have gennemgået en regulær håndværkeruddannelse i et eller andet fag - vi taler om kunstindustriens - giver vedkommende visse fordele i formgivningens svære kunst frem for den, der helt eller delvist arbejder ud fra teoretisk viden."

Kay Bojesens arbejde med forskellige træsorter resulterede i en hel zoologisk have, som voksede ud af hans værksted – heriblandt de velkendte og elskede klassikere som aben og elefanten. Kay Bojesen arbejdede ud fra, at der skal være liv, blod og hjerte i tingene. Man skal kunne lidt at holde dem i hånden og de skal være menneskelige, varme og levende. Og disse regler kendetegner i høj grad hans produktioner af trælegetøj. Aben er udarbejdet efter Bojesens motto om, at linier skal smile. I begyndelsen af 50’erne blev den indkøbt og udstillet på Victoria og Albert Museum i London.
(Information hentet fra artikel af Jens Andersen, Berlingske Tidende).

Kay Bojesen beskrives som en barnlig voksen med stor kærlighed til og interesse for børn. Legetøjet, han producerede, skulle ikke ligne en erstatning for ”rigtige levende dyr” eller endsige agere levende dyr. Han lavede aldrig noget, som skulle være en erstatning for det, der var bedre i virkeligheden. (Henrik Steen Møller - August 1965)

I 1990 købte designhuset Rosendahl rettighederne til produktion, markedsføring og salg af Kay Bojesens produkter, heriblandt hans gardere, trædyr og det prisbelønnede Grand Prix bestik.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Helle | Svar 20.03.2012 15.08

tak for svar. min huller på bagsiden, så den er ikke helt ung

Freddy | Svar 17.03.2012 23.52

De gamle bjørne er ca. 12 cm. Hvis bjørnen ellers ser "rigtig" ud, skal du ikke være bekymret. De første bjørne var nemlig ikke stemplede.

Helle Johansen | Svar 17.03.2012 22.47

den gamle bjørn du har uden stempel, hvor stor er den.
jeg har arvet en og var i tvivl, da den ikke er stemplet

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

20.11 | 10:38

Hej !

Har du en rød ko til salg ?
Hilsen Bodil.

...
30.10 | 17:07

Hej, Jeg har en gammel abe fra 60erne, som desværre har knækket halsen. Er det muligt at skaffe en ny(gammel) krop til den?

...
29.10 | 12:29

Jeg har fundet en stor gravhunde, menden har ikke noget stempel. Hvordan ved du at den er ægte? Hvor lang er kroppen på din hund. Venlig hilsen Pernille

...
17.10 | 22:49

Hvad koster troldeparret?
Mvh

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE